Friday, July 29, 2011

ambang ramadhan | imsak bukan waktu imsak

Yeah,yeah..beberapa hari je lagi dah start puasa..sape tak suka puasa??best woo puasa..time puasa sure la ada bazar ramadhan kan..kalau ada bazar ramadhan sure la ada makanan yang sedap`sedap kan..ahaks,bab makanan memang gua suka la..tapi bab puasa dan terawih pun gua suka jugak..3 in 1 la katekan..

      Imsak..kowang taw tak ape itu imsak..oh,no no no!!bukan waktu imsak..waktu imsak adik gua pun tahu..tapi nie imsak lain punya..gua pun baru taw tadi..ape punya kesian la gua kan..hidup dah 2dekad,tapi baru taw ape itu imsak..

     Imsak bererti menahan diri daripada lapar dan dahaga dan makan dan minum mulai terbit fajar hingga terbenam matahari, seseorang Islam itu wajib berimsak (menahan diri) walaupun mereka tidak berpuasa ataupun telah terbatal oleh beberapa sebab..

   Hukum imsak nie WAJIB ye kawan`kawan..gua ulang lagi sekali,WAJIBBB..siapakah mereka yang wajib berimsak ;-
  1. Orang yang masih menyangka hari berkenaan masih 30 Syaaban, kemudian disedari telah satu Ramadan.
  2. Orang yang meninggalkan puasanya dengan sengaja. Orang yang tidak berniat pada malamnya dan tidak pula berniat puasa sebulan Ramadan.
  3. Orang yang berbuka kerana menyangka telah masuk waktu berbuka (Maghrib) rupa-rupanya masih siang.
     
     Dan ada jugak mereka`mereka yang tidak wajib berimsak..antaranya :
  1. Mereka yang dalam perjalanan (musafir) ketika sampai ke tempat yang dituju.
  2. Kanak-kanak yang hampir baligh.
  3. Orang kafir ketika masuk Islam.
  4. Orang gila ketika sembuh.
  5. Orang yang sakit ketika sembuh..
     Kepahaman gua tentang perkara diatas,mereka`mereka yang wajib berimsak nie sebenarnya mereka tidak berpuasa disebabkan beberapa perkara..tetapi wajib berimsak iaitu tidak boleh makan dan minum seperti orang berpuasa..kata mudah,mereka puasa tetapi tak puasa..#eh,yeke..

psst : harap maaf jika gua timbulkan kekeliruan..sila berjumpa ustaz yang berdekatan dengan anda ye..
perlibahasa : bagai orang tak puasa,tapi kene puasa..

No comments:

Post a Comment